Tutoring

W roku szkolnym 2015/2016 wprowadziliśmy w naszej szkole metodę nauczania, która sprawdziła się na renomowanych uczelniach angielskich (Oxford, Cambridge), a także w szkołach stawiających na kreatywność i indywidualizację kształcenia.

Tutoring zakłada partnerskie spotkania uczeń-nauczyciel, realizowane w ramach tzw. tutoriali, podczas których nawiązuje się relacja, w której nauczyciel pełni rolę przewodnika i opiekuna, a uczeń rozpoznaje swoje talenty i je rozwija. Obie strony wspólnie wyznaczają cele oraz planują działania zmierzające do ich osiągnięcia.
Udział w tutoringu jest całkowicie dobrowolny, a warunkiem jego skuteczności jest praca w atmosferze wzajemnego zaufania, szacunku i dialogu. Obie strony ustalają zasady współpracy, zobowiązują się do regularnych spotkań i realizują uzgodnione zadania.

Tutoring może przybrać charakter naukowy (np. przygotowanie do olimpiady, praca nad projektem) lub rozwojowy (np. planowanie, zarządzanie czasem). Jeśli zainteresowany jesteś pracą nad sobą oraz własnym rozwojem pod kierunkiem tutora, gotowy jesteś poświęcić temu czas i się zaangażować, to opcja dla Ciebie.

Dzięki tutoringowi:

  • lepiej poznasz swoje uzdolnienia i predyspozycje (odkryjesz, w czym jesteś dobry i co Cię naprawdę „kręci”),
  • uwierzysz w swoje możliwości,
  • wyznaczysz cele i drogę swojego rozwoju,
  • przekujesz zainteresowania w realne umiejętności,
  • staniesz się samodzielny,
    nauczysz się odpowiedzialnie podejmować decyzje,
  • opanujesz sztukę argumentacji,
  • zaczniesz kreatywnie myśleć.

W ostatnich dwu latach całe grono pedagogiczne przeszło szkolenia z zakresu tutoringu. Niektórzy uczestniczyli również w zajęciach Szkoły Tutorów organizowanych przez Collegium Wratislaviense i uzyskali Certyfikat Tutora 1 stopnia.

Profile tutorów:

Jestem absolwentką I LO (klasa matematyczno-fizyczna) oraz teatrologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dodatkowo ukończyłam studia podyplomowe z wiedzy o kulturze i filozofii z etyką. To określa moje zainteresowania naukowe. Pasją jest po prostu…uczenie. Byłam wicedyrektorem ds. wychowawczych, od 10 lat jestem dyrektorem I LO, ale bezpośrednie spotkania z uczniami to nadal największa przyjemność, która motywuje do ciągłego uczenia się. W wolnym czasie rozwiązuję sudoku, chodzę z kijkami, uprawiam ogród, dziergam (ale nie prowadzę na ten temat bloga); efekty pracy szydełkowej wiszą w oknach mojego domu (można podejrzeć). Proponuję tutoriale dotyczące literatury i jej szeroko pojmowanych „okolic”. Łatwo się inspiruję, ciekawią mnie pasje innych ludzi, więc chętnie towarzyszyć będę naukowym zainteresowaniom podopiecznego.

Zbigniew Łuczka – nauczyciel fizyki od trzydziestu lat, doradca metodyczny, tutor.
Fizyka to jedna z moich pasji, ale nie stawiam jej ponad inne zainteresowania. Słucham muzyki (rocka, jazzu i klasyki), w wolnym czasie fotografuję, gram w scrabble i czytam książki – Kafka, Marquez i Bułhakow należą do moich ulubieńców. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, to jestem mocno zabiegany.

W liceum moja miłość do przedmiotów ścisłych zdecydowała o wyborze klasy o profilu matematyczno-fizycznym. Okres uniwersytecki to już studia filologiczne, najpierw polonistyka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, potem uzyskane na Uniwersytecie Szczecińskim uprawnienia do nauczania języka angielskiego.
Zawsze najbardziej fascynowało mnie to, co z pozoru niejednoznaczne i co sytuuje się na styku różnych dyscyplin. U innych cenię ciekawość poznawczą oraz niezależność i precyzję myślenia. Za Wittgensteinem wierzę, że „granice mojego języka są granicami mojego świata”. Latem czas wolny spędzam na wyprawach kajakowych, zimą na grze w brydża i scrabble′a.
Na tutoriale proponuję tematykę szeroko rozumianych nauk humanistycznych w ujęciu interdyscyplinarnym. Jeśli interesujesz się historią sztuki, filmem, literaturą, lingwistyką, teorią przekładu, to serdecznie zapraszam.

Mogę śmiało o sobie powiedzieć, że jestem 100% Lubuszaninem – urodziłem się w Zielonej Górze, ale dorastałem i pracuję w Gorzowie Wielkopolskim. Ukończyłem studia magisterskie z historii na WSP w Zielonej Górze oraz studia podyplomowe z wiedzy o społeczeństwie już na Uniwersytecie Zielonogórskim. Od 2005 roku jestem zawodowo związany z „Puszkinem”. Jako nauczyciel wychowałem wielu laureatów olimpiad i konkursów historycznych (mam nadzieję, że nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa w tej kwestii :)). Posiadam także certyfikat egzaminatora maturalnego. Od pewnego czasu interesuję się zagadnieniami coachingu i tutoringu. W 2015 r. ukończyłem kurs tutorów w Collegium Wratislaviense.
Poza pracą w szkole zajmuję się także realizacją oświetlenia estradowego. Na swoim koncie mam współpracę z prawie wszystkimi gwiazdami polskiej muzyki. W wolnych chwilach gram również na basie i uczę się grać na perkusji.
Marzenia? Pewnie jak każdy chciałbym, aby moja rodzina byłą zdrowa i szczęśliwa. A poza tym moim celem jest pojechać rowerem do Gruzji.

Zakres tematyczny tutoriali:
– historia w różnych jej odsłonach
– systemy polityczne na świecie

Paweł Zaborowski – na początku chciałem być matematykiem… do czasu, gdy poznałem chemię i tak jest do dzisiaj. Wolne chwile staram się spędzać na rowerze lub pieszych wycieczkach. Prywatnie mąż, ojciec dwóch synów oraz instruktor harcerski w stopniu podharcmistrza. Moje ulubione zdanie to: „Niech nie przeraża pozorna trudność zadania, zniknie ona, kiedy choć raz ujrzysz cel.”

W ramach tutoriali proponuję przygotowanie do konkursów chemicznych oraz olimpiady chemicznej.

Robert Malenkowski – matematyka, muzyka, wiedźmin, gwiezdne wojny, technics 1210, modelarstwo – to ja w dużym skrócie. Jeżeli interesuje Cię któreś z tych haseł, to już mamy temat do pogadania. Najchętniej jednak podzielę się wiedzą i umiejętnościami w zakresie matematyki, możemy szykować się do konkursów, olimpiady albo po prostu rozwijać się matematycznie.
Po godzinach jeżdżę na rowerze, najchętniej w towarzystwie mojej rodziny lub przyjaciół. Lubię piesze górskie wycieczki, śpiewam najgorzej na świecie :). Rodzina jest dla mnie najważniejsza.