Tutoring

Tutoring - logo

 

W roku szkolnym 2015/2016 wprowadziliśmy w naszej szkole metodę nauczania, która sprawdziła się na renomowanych uczelniach angielskich (Oxford, Cambridge), a także w szkołach stawiających na kreatywność i indywidualizację kształcenia.

Tutoring zakłada partnerskie spotkania uczeń-nauczyciel, realizowane w ramach tzw. tutoriali, podczas których nawiązuje się relacja, w której nauczyciel pełni rolę przewodnika i opiekuna, a uczeń rozpoznaje swoje talenty i je rozwija. Obie strony wspólnie wyznaczają cele oraz planują działania zmierzające do ich osiągnięcia.
Udział w tutoringu jest całkowicie dobrowolny, a warunkiem jego skuteczności jest praca w atmosferze wzajemnego zaufania, szacunku i dialogu. Obie strony ustalają zasady współpracy, zobowiązują się do regularnych spotkań i realizują uzgodnione zadania.

Tutoring może przybrać charakter naukowy (np. przygotowanie do olimpiady, praca nad projektem) lub rozwojowy (np. planowanie, zarządzanie czasem). Jeśli zainteresowany jesteś pracą nad sobą oraz własnym rozwojem pod kierunkiem tutora, gotowy jesteś poświęcić temu czas i się zaangażować, to opcja dla Ciebie.

Dzięki tutoringowi:

  • lepiej poznasz swoje uzdolnienia i predyspozycje (odkryjesz, w czym jesteś dobry i co Cię naprawdę „kręci”),
  • uwierzysz w swoje możliwości,
  • wyznaczysz cele i drogę swojego rozwoju,
  • przekujesz zainteresowania w realne umiejętności,
  • staniesz się samodzielny,
    nauczysz się odpowiedzialnie podejmować decyzje,
  • opanujesz sztukę argumentacji,
  • zaczniesz kreatywnie myśleć.

W ostatnich dwu latach całe grono pedagogiczne przeszło szkolenia z zakresu tutoringu. Niektórzy uczestniczyli również w zajęciach Szkoły Tutorów organizowanych przez Collegium Wratislaviense i uzyskali Certyfikat Tutora 1 stopnia.

Profile tutorów:

Jestem nauczycielem języka polskiego, filozofii i etyki. Interesuję się literaturą XX i XXI wieku, szczególnie prozą ostatnich dekad. Moje zainteresowania koncentrują się także wokół zagadnień filozoficznych i etycznych, ze szczególnym uwzględnieniem fenomenologii, filozofii dialogu i etyki troski. W wolnych chwilach słucham muzyki jazzowej, lubię podróże. Najskuteczniej odpoczywam w swoim ogrodzie. Sporo czytam, chadzam do kina i teatru. Fascynuje mnie drugi człowiek – możliwość spotkania, rozmowy z nim, poznania.

Mogę śmiało o sobie powiedzieć, że jestem 100% Lubuszaninem – urodziłem się w Zielonej Górze, ale dorastałem i pracuję w Gorzowie Wielkopolskim. Ukończyłem studia magisterskie z historii na WSP w Zielonej Górze oraz studia podyplomowe z wiedzy o społeczeństwie już na Uniwersytecie Zielonogórskim. Od 2005 roku jestem zawodowo związany z „Puszkinem”. Jako nauczyciel wychowałem wielu laureatów olimpiad i konkursów historycznych (mam nadzieję, że nie powiedziałem jeszcze ostatniego słowa w tej kwestii :)). Posiadam także certyfikat egzaminatora maturalnego. Od pewnego czasu interesuję się zagadnieniami coachingu i tutoringu. W 2015 r. ukończyłem kurs tutorów w Collegium Wratislaviense.
Poza pracą w szkole zajmuję się także realizacją oświetlenia estradowego. Na swoim koncie mam współpracę z prawie wszystkimi gwiazdami polskiej muzyki. W wolnych chwilach gram również na basie i uczę się grać na perkusji.
Marzenia? Pewnie jak każdy chciałbym, aby moja rodzina byłą zdrowa i szczęśliwa. A poza tym moim celem jest pojechać rowerem do Gruzji.

Zakres tematyczny tutoriali:
– historia w różnych jej odsłonach
– systemy polityczne na świecie

Jestem absolwentką I LO (klasa matematyczno-fizyczna) oraz teatrologii i filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Dodatkowo ukończyłam studia podyplomowe z wiedzy o kulturze i filozofii z etyką. To określa moje zainteresowania naukowe. Pasją jest po prostu…uczenie. Byłam wicedyrektorem ds. wychowawczych, od 10 lat jestem dyrektorem I LO, ale bezpośrednie spotkania z uczniami to nadal największa przyjemność, która motywuje do ciągłego uczenia się. W wolnym czasie rozwiązuję sudoku, chodzę z kijkami, uprawiam ogród, dziergam (ale nie prowadzę na ten temat bloga); efekty pracy szydełkowej wiszą w oknach mojego domu (można podejrzeć). Proponuję tutoriale dotyczące literatury i jej szeroko pojmowanych „okolic”. Łatwo się inspiruję, ciekawią mnie pasje innych ludzi, więc chętnie towarzyszyć będę naukowym zainteresowaniom podopiecznego.

Zbigniew Łuczka – nauczyciel fizyki od trzydziestu lat, doradca metodyczny, tutor.
Fizyka to jedna z moich pasji, ale nie stawiam jej ponad inne zainteresowania. Słucham muzyki (rocka, jazzu i klasyki), w wolnym czasie fotografuję, gram w scrabble i czytam książki – Kafka, Marquez i Bułhakow należą do moich ulubieńców. Jeśli chodzi o aktywność fizyczną, to jestem mocno zabiegany.

Robert Malenkowski – matematyka, muzyka, wiedźmin, gwiezdne wojny, technics 1210, modelarstwo – to ja w dużym skrócie. Jeżeli interesuje Cię któreś z tych haseł, to już mamy temat do pogadania. Najchętniej jednak podzielę się wiedzą i umiejętnościami w zakresie matematyki, możemy szykować się do konkursów, olimpiady albo po prostu rozwijać się matematycznie.
Po godzinach jeżdżę na rowerze, najchętniej w towarzystwie mojej rodziny lub przyjaciół. Lubię piesze górskie wycieczki, śpiewam najgorzej na świecie :). Rodzina jest dla mnie najważniejsza.

W liceum moja miłość do przedmiotów ścisłych zdecydowała o wyborze klasy o profilu matematyczno-fizycznym. Okres uniwersytecki to już studia filologiczne, najpierw polonistyka na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, potem uzyskane na Uniwersytecie Szczecińskim uprawnienia do nauczania języka angielskiego.
Zawsze najbardziej fascynowało mnie to, co z pozoru niejednoznaczne i co sytuuje się na styku różnych dyscyplin. U innych cenię ciekawość poznawczą oraz niezależność i precyzję myślenia. Za Wittgensteinem wierzę, że „granice mojego języka są granicami mojego świata”. Latem czas wolny spędzam na wyprawach kajakowych, zimą na grze w brydża i scrabble′a.
Na tutoriale proponuję tematykę szeroko rozumianych nauk humanistycznych w ujęciu interdyscyplinarnym. Jeśli interesujesz się historią sztuki, filmem, literaturą, lingwistyką, teorią przekładu, to serdecznie zapraszam.

Jestem absolwentem I LO (klasa mat-fiz) oraz studiów z zakresu nauczania języka angielskiego i translatoryki. Jestem certyfikowanym tutorem Collegium Wratislaviense. Pasjonuję się nie tylko nauczaniem, ale również fotografią artystyczną, biegami na dystansach ultra, językami obcymi i treningiem mentalnym. Chcę próbować i uczyć się nowych rzeczy, zwłaszcza od pasjonatów.

Będę zaszczycony mogąc pracować z osobami pragnącymi odkryć i rozwijać swoje talenty, nie tylko naukowe. Jeśli jesteś gotowy wyjść poza i poświęcić się temu, co uznasz za ważne, to Cię serdecznie zapraszam na spotkania tutoringowe. Są one wspólnym podążaniem do wielkiego celu, z tym że wędrówka ku szczytom też jest niesamowicie ważna.

Historią interesuję się niemal od zawsze, jednak wybór studiów (Wydział Historyczny na Uniwersytecie Wrocławskim) zdziwił wielu. Dla mnie był on oczywisty. Szczególnie zajmują mnie zagadnienia z historii XIX i XX w., z uwzględnieniem kwestii społecznych i politycznych.

Podążając drogą historycznych analiz, zgłębiłem także tajniki tutoringu. Rozwinęło mnie to jako nauczyciela, wyposażyło w praktyczne umiejętności i teoretyczną wiedzę, które procentują w pracy z młodymi ludźmi, szczególnie podczas spotkań z drużyną debat oxfordzkich.

W życiu kieruję się zasadą: „Nie ma, że się nie da!” Wypracowuję ją podczas kolejnych ultramaratonów górskich, kiedy wszystko boli i bez dobrze ustawionej głowy nie ma szans na powodzenie – osiągnięcie celu… albo pogodzenie się z sytuacją, kiedy trzeba zejść z trasy. Przecież – jeżeli nie tym razem, to następnym się uda.

Nigdy nie żałuję czasu na spotkanie z człowiekiem, rozmowę, bo to właśnie w toku dyskusji można dojść do zaskakujących wniosków, odkryć głębsze pokłady swoich możliwości.

Nie mamy wpływu na przeszłość, nie warto więc trwać w czymś, czego nie możemy już zmienić. To dotyczy naszego codziennego życia, pomaga zacząć od nowa. Jednak ja często mówię w czasie przeszłym, bo ucząc historii nie można inaczej, ale staram się odnosić to do teraźniejszości, zwłaszcza, że konieczne jest to na lekcjach wiedzy o społeczeństwie, której też uczę. Mam tę możliwość, ponieważ już ponad 20 lat temu skończyłam historię na Uniwersytecie Wrocławskim i wybrałam specjalizację nauczycielską. Ciągle jestem na etapie uczenia się, modyfikowania mojego warsztatu pracy, a przede wszystkim poszukiwaniu dróg docierania do drugiego człowieka. Nie lubię pisać, wolę rozmawiać, dlatego zapraszam na spotkanie, które pozwoli określić naszą współpracę, Wasze potrzeby.

Każdy moment jest wyjątkowy w naszym życiu, jeśli nauczymy się takim go widzieć, też ten w szkole, pracy, ważne aby nie zabrakło nam otwartości na drugiego człowieka i siebie samego.

Witajcie moje kochane Robaczki,
Dla tych, którzy mnie nie znają, to nazywam się Katarzyna Sierakowska i jestem nauczycielką biologii w 1 LO. Jestem również absolwentką Naszego liceum. Bardzo lubię swoją pracę, ponieważ praca z młodzieżą sprawia mi wielką radość oraz wiele satysfakcji. Moim głównym hobby są podróże, odkrywanie nowych miejsc i oglądanie wspaniałych zachodów słońca nad morzem. Bardzo lubię
pracować w ogrodzie, co sprawia mi wielką przyjemność i po ciężkim dniu pozwala odzyskać siły. Amatorsko interesuję się również fotografią, głównie robię zdjęcia roślinom oraz krajobrazom z moich podróży.
W szkole poza nauczaniem biologii zajmuję się tutoringiem. Mam ukończoną akredytację tutorską. Moim celem jako tutora jest wsparcie uczniów w dziedzinie nauki jak i również w aspekcie rozwoju
osobistego. Bardzo ważna jest dla mnie motywacja oraz obopólne czerpanie przyjemności ze spotkań.

Paweł Zaborowski – na początku chciałem być matematykiem… do czasu, gdy poznałem chemię i tak jest do dzisiaj. Wolne chwile staram się spędzać na rowerze lub pieszych wycieczkach. Prywatnie mąż, ojciec dwóch synów oraz instruktor harcerski w stopniu podharcmistrza. Moje ulubione zdanie to: „Niech nie przeraża pozorna trudność zadania, zniknie ona, kiedy choć raz ujrzysz cel.”

W ramach tutoriali proponuję przygotowanie do konkursów chemicznych oraz olimpiady chemicznej.